Szó sincs arról, hogy most azok a filmek következnének, amik csak “futottak még” kategóriások, ebben a cikkben ilyenek nincsenek, mert nem fértek bele.
És a többiek
Azonban vannak a nagybetűs horrorok, amik megkerülhetetlenek és kiemelendőek, illetve vannak azok, amikért lehet, hogy csak én rajongok igazán – meg még persze azért jó páran, csak nem a nagy többség -.
Ilyen John Carpenter 1982-es The Thing-je, ami elsősorban szintén az alapötlete miatt vált számomra alapfilmé. Az elszigeteltség, a klausztrofóbia és a bizonytalanság jéghideg megtestesülése ez a sarkvidéken, és létezik-e félelmetesebb a tudatlanságnál? Azt hiszem nem.
És akkor jöjjenek az utóbbi évek – számomra – kellemes meglepetései.
Mert valahogy sokáig az volt az érzésem, hogy a horror műfaja haldoklik. Néha felbukkan 1-1 alkotás, ami jóindulattal ígéretesnek nevezhető, de semmi olyan, ami emlékezetes lenne.
Aztán valami megváltozott. Sorba futottam bele igazán jó mozikba, vagy csak egy picit lejjebb adtam az igényeket, nem tudom. Ezt majd ti megmondjátok, az biztos, hogy először 2015-ben csillant fel a remény, az It Follows nézése közben.
Biztos az is közrejátszott, hogy az lapsztorit ismerve ültem neki (és legyünk őszinték, papíron azért ez nagyon bugyutának tűnt), és óriási pozitív csalódásban volt részem. Nem hogy nem volt bugyuta, de a feszültség szép lassan (épp ahogy az a ‘Valami’ is) bekúszott a bőröm alá – bónuszként pedig a végét sem rontották el. Bizony, a Valami követnek helye van a listámon. Nem érdemtelenül.
Akárcsak a 2017-es Get Out-nak, aminek az első bő két harmada túlzás nélkül zseniális. Olyannyira, hogy ellensúlyozni tudta a lezárást, ami – és tudom, hogy ezzel sokan nem értenek egyet – szerintem bődületesen gyenge.
Jordan Peele azonban nem véletlenül rakta össze ilyen jól a feszkót, mert meg tudta ismételni a félelemkeltést. Bizony, nálam az Us sokkal inkább betalált. Sokaknál nem, tisztában vagyok vele, de én ilyen fura vagyok na.
Bár azóta már franchise épült rá, (szerintem inkább kevesebb, mint több sikerrel), de a The Conjuring számomra az évtized legjobbjai között van, (a második rész sem volt rossz!).
Két kedvencem van még a frissebbek közül, méghozzá a The Babadook és a Sinister. Ez utóbbi kiemelkedően nagy kedvencem, amiben a jól elkapott lezárásnak is nagy szerepe azt hiszem.
Azt hiszem ennyi, ezek az én nagy kedvenceim.
Most pedig ti jöttök, írjátok meg hozzászólásban, hogy hogy néz ki a ti toplistátok, legyen szó újabb, vagy régi filmekről. Mindegy, hogy hivatalosan milyen besorolást kapott, a lényeg, a rettegés és a félelem.
Állítsunk össze ismét együtt egy jó nagy listát, amiből sokáig lehet szemezgetni.
Köszönöm, hogy velem tartottatok, nemsokára jövök egy újabb kibeszélővel. Addig is vigyázzatok magatokra!
Mindig remenykedem, hogy kapok egy listat amin csupa hidden gem horror filmet fogok latni, erre minden ilyen listan ugyanaz a kb 20 db main stream horror film talalhato. 🙁
Listámon az abszolút első: Silent Hill
Én kézi kamerás filmekből kiemelném a Grave encounters-t (1-2), avagy magyarul Síri találkozásokat. Imádom a diliházas-kísértetes filmeket, és ez a film hátborzongatóan adta az egészet. Történetre talán nem nagy szám, és tele van jump scare jelenetekkel, de azok pont akkor és pont olyan mértékben adagolva vannak benne, amennyire kell. Ezt valljuk be, nehéz egyensúlyban tartani. Szerintem nagyon eltalálták. Egy próbát megér 🙂
Szerintem,egy nagyon jól eltalált horror a “Sötétség Fejedelme”
Carpenter-től. A többi: Hát……..esetleg nem rossz.
Hiányoltam az Exorcist-t. Régi klasszikus:)
The nightmare on Elm street, és a Halloween-t Friday the 13th egészíti. Ez a 3 film alap.
A lista elemeinek sorrendje semmilyen ertekelest nem tukroz:
Pan’s Labyrinth, The Exorcist, Psycho, Saw, Hostel, Paranormal Activity, The Others, House on Haunted Hill, Stigmata, The Ring, Dracula, Låt den rätte komma in
Azert akad par jo horrorfilm a mainstremen kivul is (habar lehet egyesek az itt felsoroltak kozul a maga idejeben mainstreamnek szamitott)
Az újabbak közül sztem még említést érdemel a Mandy és a Midsommar is.
Jó kis lista, bár nemigen értem a Get Out mitől olyan félelmetes bárkinek is, pláne horrorként. Ami nekem még az utóbbi években top volt az a Lights out aminek a vége sajnos elcsépelt volt de maga a koncepciója félelmetes volt szerintem jóval félelmetesebb mint amit a Blair Witch kamerarángatós sikongatós baromsága valaha is okozott… Valamint a Barlang. Na nem az a borzalom amiben lebúvárkodnak és kommandóznak, hanem amiben a csajok elmennek egy fel nem fedezett barlangba. Azok a lények és a bezártság érzés tökéletes volt. A The Thing máig az egyik etalon szörnyes filmem és az új előzményfilmje is egész… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
A saját listámról elég sok bekerült a válogatásba:
Halloween, Blair Witch Project, Alien, Conjuring, Sinister, Babadook.
Megfogott még a hangulata (vagy napokra befészkelte magát a gondolataim közé):
Silent Hill, Exorcist, Kör (az a szarvasos jelenet…)/illetve a japán eredetije, Omen, The thing, The Descent (A barlang), The Others, 28 nappal később.
Előzetese alapján nagyon várom a Post Mortem-et, ígéretesnek tűnik, ráadásul magyar film.
Az Ördögűző rendezői változatra +1 szavazat és szeretném benevezni a Kört
Sziasztok!
Szerintem a legjobb es a mai napig sem tudtak olyan borzongató, félelmetes, zeneileg a leg hatásosabb, filmet készíteni, mint a Pénzek 13. Nálam ez viszi a fő díjat.
Szinte az összes mai film erre az alapra készül.
Nem igazán tudnak megborzongatni a mai filmek.
Ja!!! és ott van még a Köd.
The Cell (2000), Hellraiser: Inferno (2000), The Grudge (2004), Creep (2004), The Midnight Meat Train (2008), Case 39 (2009), V/H/S (2012), The Banshee Chapter (2013), Dark Skies (2013), Terrified (2017) és a tavalyiak közül mainstream vonalon igencsak kiemelkedő Doctor Sleep. Most így hirtelen ennyi. 🙂
Én csak a Péntek 13-at hiányolom a felsorolásból, a Rémálom az Elm utcában és Halloween filmekkel egyenrangúnak gondolom. Az újak közül szerintem is a Sinister kiemelkedően jó. Egyébként korrekt felsorolás, pl a Blairwitch-nél még én is gyerek voltam és a tv-ben anno leadták, hogy hogyan találták meg a kazettát, mintha hiteles dokumentum film lenne, és én pl csak utána láttam a filmet, ami úgy elég para volt! Ma már ilyen nyilván nem lehetséges. Az Alien-t édesanyám még mozban látta és mindig meséli, hogy több embert kellett kivinni film közben, mert elájultak/sírógörcsöt kaptak! Ma már más az ingerküszöb…
the autopsy of jane doe kifejezetten érdekes volt számomra, teljesen lekötött a haromnegyedéig, a vége felé annyira már nem adja ki, de csak ajánlani tudom.
Mama (2013)
Voltaképp semmi eredeti nincs benne, de nagyon rendes “iparosmunka”.
Fogalmam sincs, hogy miért, de napokra befészkelte magát a fejembe és mindmáig az egyik legfélelmetesebb, zsigerig ható filmélményem. Pedig lassan negyvenöt leszek. 🙂
Teljesen más téma és stílus, de a Ginger Snaps 3. része is toplistás nálam. (Illetve klasszikusként az Egy amerikai farkasember Londonban.)
A Mártírok, a Magasfeszültség és a Sziklák szeme megint csak más stílus a horroron belül, de főként az első szintén maradandó élmény.
Jó kis lista, de a Martyrs (2008) nagyon hiányzik belőle, valamint a A l’intérieur (2007). Az egy örült szerelem balladája szintén remekmű 🙂
Aki esetleg lemaradt róla a 90-es években, annak ajánlom figyelmébe a Halálhajó (Event Horizon) című űrhorrort. Sam Neill és Laurence Fishburne szenzációsat alakít, egyes jelenetektől a hideg kiráz a mai napig.
It follows es a The descent nagy kedvencek. Szeretem a found footage filmeket is itt van 3 kevesbe ismert kedvencem:
Lake Mungo, The Tunnel movie a The Dyatlov pass incident. A The Chaser egy koreai film, nem igazan horror katergoria de vannak akik ide is besoroljak, inkabb thriller, de iszonyatosan intenziv, sokkolo es mely nyomot hagy.
Nehany francia gyongyszem ami nagyon tetszett: Frontier(s), Martyrs, Switchblade romance aka High tension, Inside(2007)
Ja es az Eden Lake is maradando elmeny Michael Fassbenderrel es Jack O’Connell-el.
A romok (The Ruins) !! Nekem az egyik kedvenc
A Sinister-t nem tenném erre a listára, mert nem említhető egy lapon a többivel. Igazából nincs benne félelmetes rész, hatalmas történet sem, kizárólag jumpscare-ekkel operál. Az, hogy a hirtelen vágás és behangosodó zene a frászt hozza rád, az nem művészet. Emiatt én gyengének találtam, hiába kaptam tőle szívbajt.
El sem hiszem, hogy nem szerepel itt a Más világ (The others 2001) , A falu (The village 2004) egyik sem a megszokott horror, nem is látsz benne semmi ijesztőt, mégis végig annyira feszülten tart, zseniális szerintem. Dark skies (2013) hát na amitől be lehet szarni, az az ufós horror, nekem legalábbis. Ezeket látnotok kell. Nekem így van a listám: The others 2001, Dark skies 2013, The village 2004, The conjuring 1-2, A kör, Insidious 1-2, The grudge 2004, 1408, Mama, Babadook, persze vannak a régiek, mint a rémálom az elm utcában, ördögűző, blair witch, ragyogás (ez még ma is… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Hát nálam mondjuk az Alien-Aliens azért nem ütött akkorát (bár az első rész még mindig kemény) mivel elsőnek könyvként jutottam hozzájuk és azokban a történet sokkal félelmetesebb mint a filmekben.
Viszont ami máig a legnagyobb hatással volt rám (évekig még a gondolata is kirázott) az a Saturn 3 (nálunk A 3.-as számú űrbázisként futott). Lehet azért mert kiskoromban láttam de az akkoriban brutális volt.
Pl. szörnyes-beszaratós horrornak az elmúlt – akár – több évtizedet is felhozva a Life-ot mondanám, felnőtt fejjel számomra a gyerekkori élilyenes összefosom magam érzést hozta, míg a nyomasztó-bizarr-rettegős kategóriában a Hereditary volt talán a legemlékezetesebb. De telitalálat a The Visit is, vagy a Devil (ezt csak producálta Shyamalan). Nem hagynám ki nagy kedvencemet a Final Destination szériát se, az első részen még akár rettegni is lehetett (a többinél már inkább a mókafaktor volt erősebb 🙂 )
Emlékezetes volt még a The Invitation vagy a Coherence, bár ez inkább scifi semmint fröcsögős-beszaratós horror 🙂 .
Evil Dead / a kazira az Az Erdő Szelleme címet viselte, hang alámondásosan, 4-5. másolatban 🙂
1981-es film a (low-budget) horror egyik legnagyobb teljesítménye szerintem. Volt para VHS-en rendesen 🙂
Az Ördögűzőt (különösen az eredeti nyelvű rendezői változatot) mindenidők legjobb horrorfilmjének tartom, hiánya bármilyen hasonszőrű listáról megmagyarázhatatlan. Másik kevencemet, az Omen-t is hiányolom, de az még megbocsátható.
Nagyon sok horrort nézek, de próbálok most olyanokat írni, amelyekre még senki nem hívta fel a figyelmet. Számomra az abszolút kedvenc az As above, so below. Indiana Jones-szerű kalandok plusz nagyon jó effektes horror a párizsi kazamatákban. Hidden gem kategóriában a The signal a kedvencem. Fura, de napokig mocorog az emberben. Ha nem természetfeletti gonoszságot keresel, a Seasoning house is megér egy misét. Egy másik szuper míves horrormunka a Dead Silence,(2007), ami nekem sokkal rémisztőbb, mint James Wan későbbi filmjei. Zombis filmekből a The girl with all the gifts a kedvencem. (No meg persze a Shaun of the Dead, de… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Sok mindent olvastam itt de a Mártírokat nem találtam a felsoroltak között. Az se égből pottyant mese.