Az elmúlt időszakban markáns fejlődés ment végbe a (PC-s) szoftverkalózkodás visszaszorításáért folytatott harcban. Míg az elmúlt évtizedekben egy játék már a megjelenés napján illegálisan letölthető volt (voltak persze kirívó ellenpéldák, de ritkák voltak, mint az a bizonyos fehér holló), addig ez mára gyökeresen megváltozott. Az, hogy ez megtörtént, osztrák szomszédainknak köszönhető, hosszú idők szélmalomharca után ugyanis egy ausztriai vállalat állt elő a megoldással, a Denuvo elnevezésű anti-tamper (Family Guy-osan úgy fordítanám, hogy “nincsen nyúka”) programmal, ami minden eddiginél hatásosabb fegyver a fejlesztők és a kiadók kezében a kalózkodás ellen.

Míg ugyanis konzolon kevésbé jellemző a tört játékok megjelenése (ebben nyilván közrejátszik az is, hogy a jelenlegi konzolgeneráció nincs feltörve), addig a személyi számítógépek esetében a kalózkodás milliárd dolláros károkat okoz(ott). Feltéve, ha a kiadók fejével gondolkozunk és feltételezzük, hogy mindenki, aki letöltötte a játékot, az meg is vette volna, ha nem tudja letölteni.

Itt pedig álljunk meg egy pillanatra. E cikknek nem célja eldönteni, igazolni, vagy elítélni a kalózkodást érintő kérdést. Csupán választ keresünk a kérdésre: hogy a Denuvo áldás-e, vagy átok. Ennek eldöntéséhez azonban kikerülhetetlen, hogy egy kicsit mélyebben beleássuk magunkat a témába.

Egyfelől maximálisan megértem a fejlesztők és a kiadók álláspontját. Védik a (szellemi) terméküket, és szeretnék megkapni érte az ellenszolgáltatást (jelen esetben a játék árát), hiszen így működik egy adásvétel. Ugyanez a folyamat megy végbe, ha beülsz egy étterembe és rendelsz egy marhapörit nokedlival: a kaját széles vigyorral elhelyezik előtted az asztalon, te elfogyasztod, kifizeted és mindenki boldog. Eszedbe sem jutna fizetés nélkül falatozni, nemde?

Természetesen nem. Akkor se, ha adott esetben büntetlenül kisunnyoghatnál az étteremből minden egyes alkalommal. Nem, mert a világ nem így működik. De akkor miért érzed azt egy játék esetében, hogy mindezt nyugodt szívvel megteheted? Mert nem lehet megenni? Mert az “csak” egy játék?

Mert drága? Kétségkívül ez a legtöbbször elhangzó érv. Mert drága. Egy újonnan megjelenő, (AAA) PC játék ára általában 14-16 ezer forint körül mozog. Tudom, hogy a statisztikák szerint a magyar átlagkereset bruttó 246 ezer forint, azaz egy véletlenszerűen kiválasztott honfitársunk 163 ezer forintot visz haza, csak az a gond, hogy ebbe az átlagba még Csányi Sándort is beleszámítják és ha jobban belegondolok, akkor 50 ismerősömből, jó ha 3 keres többet havonta 120-nál. No de nagyon elkanyarodtam: a lényeg, hogy egy újonnan megjelenő cím nálunk a fizetés 10 (de inkább 15) százaléka. Ez nem sok, ez rengeteg. (persze meg lehet várni a bundle akciókat, a steam leárazásokat, csak az ember fia általában nem 2020-ban akar játszani a Fifa 12-vel. Így van ez.) A magyar fizetésekhez (és még inkább találó, ha azt mondom: életszínvonalhoz) képest iszonyatosan drágák a játékok.

De ha 20 ezer forint lenne egy marhapöri nokedlival, akkor már fizetés nélkül távoznál? Vagy inkább egyszerűen csak nem mennél étterembe? Úgy hiszem a válasz tiszta sor.

Bárcsak a világ ilyen egyszerű lenne – sóhajtok fel, mert akkor vidáman a cikk végére is értünk volna. De nem ilyen egyszerű, közel sem. Legfőképpen azért nem, mert a játékos, a gémer egy külön állatfaj. Ha valami jó és bizonyít, akkor inkább egy pohár kenyeret eszik száraz vízzel, de megveszi a játékot. Egy gémer azonban fokozattan rühelli, ha átverik. Márpedig mostanában nagyon sokszor átverik. Szinte mindig.

bmhnwnhjKanyarodjunk vissza egy pillanatra az éttermes barátunkhoz. Tegyük fel, hogy betér a vendéglőbe, megrendeli a pörit, azt lehelyezik elé, lelkesen belekóstol, majd konstatálja, hogy romlott. Ilyen esetben mit tesz példaalanyunk? Természetesen nem fogyasztja el az ételt, majd fizet és kedélyesen távozik? Nyilvánvalóan nem. Miért is fizetne egy termékért, ami pocsék (de ezt nyilván nem tudhatta előre) ugye? Mindenki számára teljes mértékben nyilvánvaló és igazolt, hogy ezt az ebédet emberünk nem fizeti ki. Akkor egy játék esetében miért kell mégis zokszó nélkül fizetnünk?

Ugyan szubjektív vélemény, de kétlem, hogy lenne ember, aki vitatná: a játékok zöme egyszerűen rossz. Nem úgy rossz, hogy nem tetszik, hanem úgy rossz, hogy a kiadók zokszó nélkül átvernek tízből kilenc alkalommal. Csilli-villi renderelt E3 bemutatók, downgrade hegyek, végletekig lebutított játékmenet, kukába való portolások, DLC nélkül félig hiányzó tartalom és legtöbbször ezek kombinációja jellemző az új címekre, kiváltképp azokra, amik nagy stúdiók, nagy költségvetésű játékai. Ha ezekből a címekből kellene mazsoláznom, akkor az utóbbi időszakból a Fallout 4 és a Witcher 3 az a két játék, amire nyugodtan rá merném vágni, hogy hozták azt, amit ígértek. (és akkor gondoljunk egy pillanatra, hogy mit sikerült kihozni a DICE-nak a SW-ból, az Ubinak a The Division-ből és így tovább) Roppant érdekes, hogy pont ez a kettő cím jött elő, de erre később még visszatérünk.

Te viszont nem tudsz mit tenni. Ha rajongó vagy és már a nyálad csorog, hogy végre jön, amire régóta vársz, akkor fogod, megveszed és vagy átvertek, vagy nem. Általában átvertek. A gond az, hogy itt nem tudod eljátszani, hogy nem fizetsz, mert romlott az árú. (ezzel párhuzamosan megjegyzem, hogy a Steam refound pont erre a problémára próbál megoldást találni, felemás sikerrel, de legalább próbálkoznak). A kiadók szép lassan teljesen megszüntették a demók intézményét (nem véletlenül), a bétákba pedig vagy bekerülsz, vagy nem (a nyílt béta sem egy általános történés sajnos) Legtöbbször marad az, hogy Youtube-on lesed a gameplayeket, és a teszteket olvasgatod – ha pedig előrendeltél, akkor csak az imádkozás marad.

Noha ez a bekezdés egy kicsit borús hangvételűre sikeredett, egyáltalán nem azt akarom vele sugallni, hogy a kiadók hozzáállása feljogosít a kalózkodásra. Azt akarom vele sugallni, hogy ez egész rendszer alapjaiban rossz.

Mert az ugyan igaz, hogy a játék senki számára nem kötelező, de akkor hogy állna az Ubi vezér szája, ha mindenki megelégelné a süketelést és a kamu prezentációkat?

Ami jó irány lenne (mondom ezt most játékosként és nem szerzőként), az a régiónkénti árazás (bizonyos fokig persze visszaélésekre ad lehetőséget, de ez kiküszöbölhető), és/vagy minden játék esetében a demó/nyílt béta lehetősége és/vagy legfőképp (most kapaszkodjatok meg) az Origin Acces féle megoldások kiterjesztése, térhódítása. Bizony, az EA. A legutáltabb kiadó mind közül – és ők rukkoltak elő a legfelhasználóbarátabb megoldással. Persze kezdetleges és a kínálat alacsony, de ebbe óriási potenciál lenne (gondoljatok bele, akár több, kisebb csomagot is létrehozhatnának az új címeknek). Akárcsak a Netflix esetében, a játékoknál is egy bizonyos (szabályozható) havidíj ellenében hozzáférést kapnál a játékokhoz 30 napig, és amíg előfizető vagy, addig egyéb korlátozással nem kell számolnod. Tekintve, hogy a játékok mostanra már finoman fogalmazva is multiplayer központúak lettek, ez koncepció több, mint működőképes. Az emberek pedig fizetnek azért, ami jó: vessünk csak egy pillantást a fent említett Witcher 3-ra, ami mindenféle védelem nélkül jelent meg és rég átlépte a 6 millió eladott példányszámot. Véletlen lenne? Nem hinném.

És itt jön a képbe a Denuvo és itt próbálok meg valamiféle választ találni a feltett kérdésre, noha ez a válasz valamicskét felemás lesz.

Véleményem szerint ugyanis jelen pillanatban a Denuvo áldás és átok egyszerre, de (hangozzék ez bármilyen meglepően is) leginkább felesleges. Visszaszorítja ugyan a kalózkodást azoknál a játékoknál, amikre rákerül, de plusz bevételt aligha termel, két ok miatt sem. Egyfelől a Denuvo nem olcsó (nem véletlen nem kerül rá mindenre). Másfelől a ahogy már mondtam is, a játékok zöme multiplayerre kihegyezett, egy Fifa, egy Garden Warfare 2, egy SW: Battlefront, de még egy Doom esetében is igaz, hogy hiába is tudná bárki letölteni a tört verziót, az közel élvezhetetlenül kevés tartalommal bírna csupán. Így viszont kipróbálni sem tudja, hogy a végső verzió hogy muzsikál a gépén, vajon tetszik-e neki az irányítás, ami meghatározza majd a multiplayert, sorolhatnám: a lényeg, hogy könnyedén úgy dönthet, hogy ilyen összegek mellett inkább nem kockáztat, majd esetleg megveszi hónapokkal (évekkel) később tizedáron – a gond ezzel csak annyi, hogy abból az összegből már nem nagyon csurran-cseppen a készítőknek.

2016-01-12-image-18Ezzel szemben meglenne a maga nagyon fontos szerepe a Denuvonak, ha a stúdiók átállnának a fentebb vázolt stratégiára. Ha Magyarországon (például magyar okmányokkal igazoltan, Steamen, Originen) a magyar viszonylatokhoz belőtt árakon (arcpirító lesz, de akkor is így gondolom: a jelenlegi árak harmadáért) vásárolhatnánk meg az AAA címeket, illetve ha Origin Access rendszerű összevont ajánlatokat vehetnénk igénybe havidíjért (a csomagokban szereplő játékoktól függően ezer és ötezer forint közötti havidíjért), akkor igenis áldás lenne a Denuvo, méghozzá úgy, hogy minden egyes játékra kerüljön rá, a legkisebb indie címtől, a legnagyobb költségvetésű GTA-ig, így végérvényesen megszüntetve a játékkalózkodást. Melyikőtök nem bólintana rá egy ilyen forgatókönyvre?



Mesés utópia – kár, hogy nem fog bekövetkezni.

 

sav5-01

Szólj hozzá! Mert számít a véleményed, ráadásul regisztrálnod sem kell.

19 hozzászólás : "Denuvo: áldás, vagy átok?"

avatar
SDR
Vendég
SDR
Ahogy megláttam éreztem hogy el kell olvasnom! Jó a cikk! Létezik egy olyan gondolkodás mód is hogy a tört játék egy külön verzió ami bármiféle launcher nélkül futattható! Kb mint a GoG! Imádom a Gog-ot csak nem tudom hogy képes megélni belőle egy valaki letölti és utána terjeszti! De hála jól megy nekik is! Az origin Acces-es ötlet már az Origin előtt eszembe jutott és már akkor nagyon jónak találtam! A rendszert havi díjba tudnám elképzelni! pl 2016-os gémet 10ezer 2015 9ezer 2014 8 ezer 2013 7ezer 2012 6ezer 2012 től teljesen 1980-as évekig viszont 5000 minden ami fent van… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
MW3
Vendég
MW3

Akinek nem gond a pénz és egyébként is megvenné annak tök mind 1. Aki meg torrentezne annak ciki van.
Az egyetlen kvázi jó hír ezzel kapcsolatban h a PC-s játékoknak nagyon gyorsan zuhan az ára.
Vélhetőleg pl a ROTTR. az év végére már 6-8-ért beszerezhető lesz. Újabb egy év múlva pedig 4-5 lesz.
Na persze az ingyennnél nincs jobb. De nem a warez dönt mert ha igen akkor nem lenne kb semmi se.
Még is van egy csomó széria ami éli világát pedig csak 15 óta van Denuvo.

Am meg az előző TR is jól fogyott.

GeriZotya
Vendég
GeriZotya

Én mondjuk örültem volna, ha a Doomhoz kiadnak egy demót, mert nem vagyok mp fan, inkább a single része érdekel, mint a réginek, viszont két dologban kételkedem: Mennyire fogna meg a játék, és mennyire bírná el a gépem (az utóbbira mondhatnám, h ott volt a nyílt béta, de átdolgoztam a hétvégét). Ilyenkor jön az, hogy letöltöm a kalózverziót, és ha bejön, azt kapom amit elvárok egy ilyen végtől, akkor támogatom azzal, hogy megveszem. De habira nem fogok kiadni érte 12K-t. Még akkor sem, ha belefér a budgetembe.

Attila
Vendég
Attila
A Doom-bol a nyilt beta csak elijesztett volna. Nekem a beta 720p-ben total low-on ment es meg ugy is ledroppolt neha 50-re, esetenkent meg ala is, a teljes verzio meg high-on megy 1080-ben 95%-ban stabil 60 fps-sel. Tehat ez sem segit abban, h megtudd, h fut a gepeden. Sztem az volt a jo, amit mar regen is csinaltak, h idolimitesen megkaptuk a jatekot, hagyott mondjuk 30 percet jatszani, majd jott az uzi, h akkor penz vagy kilepsz. Ebben az online rendszerben siman meg lehetne ezt mar oldani, csak sztem tudatosan nem akarjak odaadni a jatekot, mert akkor lehet sokan nem… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Peffy
Vendég
Peffy

Kedves GeriZotya!

Doomhoz adtak ki demót, a Steamen megtalálod! 🙂

További szép napot!

xpforever
Vendég
xpforever
A Denuvo tényleg jó dolog abból a szempontból, hogy amiért nem fizet az ember, azzal ne is játsszon. Nyilván mindenki azt szereti, hogy letorrentezi a játékot és kész, jöhet a móka. De aki kicsit is gondolkodik, rájön, hogy ez így nagyon nincs rendjén, még ha közvetlenül semmi hatása sincs annak, hogy nem vette meg. Az viszont felháborító, hogy megszüntették a demókat. Zsákbamacskát nem veszek (mint a cikkben említve is volt, lehet maga a játék tök jó, de ha az optimalizálás kritikán aluli, akkor nem feltétlen éri meg megvenni) és ha nincs demó és torrent sem, akkor megvárok egy leárazást. Legutóbbi… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Rob
Vendég
Rob

Szerintem erre a kerdesre meg korai lenne azonnal valaszolni vagy valaszt keresni. A Denuvo meg viszonylag ujkeletu dolog, nem is lehet meg kovetkezteteseket levonni abbol hogy van e ertelme, vagy jo e vagy rossz e. Szerintem egy olyan 5 ev mulva (amennyiben kepes addig megorizni feltorhetetlenseget) lesz aktualis ez a kerdes, amikor mar jopar AAA vagy barmilyen jatek megjelent, es akkor mar feketen feheren meg lehet allapitani az eladasokbol, hogy mutat e barmi valtozast a mutato, megugrottak e az eladasok a Denuvo elotti idoszakhoz kepest, vagy csokkentek. De ahogy mondtam, ezt meg most korai lenne megallapitani.

ügyes gyerek
Vendég
ügyes gyerek

én meg azt mondom igenis kapják csak meg a védelmet és ne változzon semmi egyik haverom is itt verte a tudjuk mit h a kétszáz ezres gamer gépe micsoda király dolog és mindent letorrentezik míg én nekem meg kell venni psre hát tessék vegye csak meg a pcs is és fejlessze plusszban a gépet is

random
Vendég
random

A cikk nagyon jóó! 🙂 Csányi 😛 😀
Szerintem marhaság a protect, Denuvo.
Ha jó a game terjed mint a futótűz. Persze megkell élni amugy is, de ami ma megy, hát szerintem pusztulajnak éhen. Hol van megint egy Dio2? Heroes3? Classic-WoW???
Nem lehet persze mindig korszakalkotó gamet nyomni de ami ma megy az kritikán aluli.
Nemcsoda hogy felvásárolják az ubit….

csillagharcos
Vendég
csillagharcos

szerintem a játékgyártó cégeknek először nem a védelemre hanem a kiadott játékuk minőségére kéne összpontosítani és ha ez megvan és nem a AAA-s címek fognak a legnagyobb hulladékok lenni akkor jöhet a védelem

Banan
Vendég
Banan

En a Denuvos jatekokat egyszerüen kihagyom..problema megoldva.:D

Az uj Tomb Raider pc-s portjaba beleneztem volna,de mivel Xbox-on mar vegeztem vele,igy egeszen biztos,hogy nem fogok erte tizenakarhany ezret fizetni. Gamestar melle par ev mulva teljes jatekkent jöhet,mint ahogy jött is az elözö resze.

Kiss Szabolcs
Vendég
Kiss Szabolcs

A demók hiánya tényleg zavaró, DE annak idején is volt hogy a Demo agyon volt csinosítva hogy eladják az összecsapott játékot. Ennek ellenére tényleg kellenének.

Bence
Vendég
Bence

Valamelyik nap ránéztem Steam-en, mennyibe kerülne, ha megvenném a Sim3-at a megjelent összes kiegészítővel együtt. 170-180 ezer Ft-t kellett volna kicsengetnem. Tény, hogy korszakalkotó játék volt, ne haragudjatok a vulgáris szóhasználatért, de egy játékért, főleg egy kb 8 évesért fizessen ennyit játékkészítők k.rva anyja! -.-

Neduddgi
Vendég
Neduddgi
Én az árakhoz csak annyit tennék hozzá, hogy irreálisan magasak. Nem csak itt nálunk, hanem ahol meg is tudják fizetni. Már a készítés során megy a pénzpocsékolás, de az belefér. Ami viszont megdrágítja, hogy a a készítőkre rátelepszik az irányítás és a részvényesek vízfeje, meg a forgalmazók is le akarják szedni a nagy hasznot. Ez ugyanaz, mint a mozifilmek esetén megy. A jó filmek már az első héten visszahozzák a film árát, a színészek fizetésével együtt, ami több milla is lehet. Az összes további bevétel már plusz. Aki meg letölti és megnézi otthon a tévéjén, és tetszik neki, az el… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Neduddgi
Vendég
Neduddgi

Kis kiegészítés: a mozi példámhoz még annyit, hogy amit egy adott országban szándékoznak vetíteni, ahhoz elkészítik a szinkront, vagy a feliratot. Ezek nélkül kevesen mennének be ugye? Akkor a játékokkal miért nem teszik meg ugyanezt már a forgalmazáskor. Sírnak, hogy feltörik a játékot, mert így nincs bevételük, ami igaz, de van jó pár játék, amibe feltörés nélkül nem lehet beilleszteni a magyar feliratot. Ne is várják, hogy én egy ilyen játékért pénzt adjak ki. Pláne nem ennyit.

Dody
Vendég
Dody
Jó kis cikk! A havidíjas játékok szerintem csak ideig óráig működnének. Ami biztos, hogy a jelenlegi játékok zöme lehetőséget ad a multira, vagy akár teljesen arra hegyezi ki, de szerintem ez változik. Most erre van igény, és a PvP érdekli igazán a játékosokat, persze nem mindenkit, de a zömét igen. Viszont ez sem volt mindig így, és valószínű hogy előbb utóbb ez is megváltozik, akkor majd új megoldás kéne. Én a jelenlegi helyzetet erősíteném. A You Tube rengeteget tud segíteni a megfelelő választásban, csak egy kis időt kell ráfordítani. 2-3 havonta tudok megvenni egy játékot, és pont ezért nagyon megválogatom,… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Iwasawa
Vendég
Iwasawa

Elképeztő. Talán ez az első alkalom hogy teljesen egyet értek egy cikkel. A mai játékok ára egyszerűen pofátlanság. Magyar fizetési viszonylatokban egyszerűen nevetségesen sok DE. DE! Ha még ÉRNE annyit a játék… de nem. Mert downgrade, DLC meg mikrotranzakció és mellé mit kapsz? Laggoló szerverek, szarul megírt programok, logikátlan hülyeségek, szar portolás, silány tartalom. A mai AAA játékok nagy része 2000ft nál többet nem ér, az ilyen NFS ekről meg inkább ne is beszéljünk.

MrBrown
Vendég
MrBrown
Nagyon jó a cikk, teljesen egyetértek a benne leírtakkal. Régebben létezett például Steam-en is EU2 régió kissé alacsonyabb árakkal, de aztán megszüntették és már csak egy van. Mindig szoktam nézni az árakat és az orosz RU régiós árak azok amelyek a hazai fizetésnek megfelelnének , az RU régiónál 50-70%-al alacsonyabbak az árak általában az EU-hoz képest. Sajnos ez elég szomorú, hogy a kelet-európai szegényebb országoknak nincs külön ár régió, mint ahogy régen volt. A másik dolog pedig, mivel már nagyrészt digitális kód formájában veszi az ember a játékokat, gondolok itt Steam, Origin, Uplay, GOG és még sok egyéb áruházon keresztül,… Tovább is van (hozzászólás lenyitása) >>>
Sztewe
Vendég
Sztewe

ConsPiraCy jött látott győzött

Amúgy már leírták előttem a lényeget a demoknál az tényleg kéne.

wpDiscuz