Doom játékteszt




Valószínűleg minden videojátékokban jártas személy számára jól ismerten cseng a Doom név. Nem kell ezt bemutatni senkinek, a kilencvenes évek ikonikus FPS-e ez, amely nagyban hozzájárult a műfaj kialakulásához és ezzel örökre beírta magát a történelemkönyvekbe. 1993-ban látta meg a napvilágot e kiváló program, amit néhány éven belül két új játék követett a Doom II: Hell on Earth és a Final Doom. Ezt követően hosszabb ideig nem készült folytatás a nagysikerű sorozathoz, majd csak 2004-ben kapott újabb részt Doom 3 néven, ami már teljesen átalakult az előző részekhez képest. Ez már egy sci-fi túlélőhorror volt inkább, mint sem egy akciójáték. A játék menetből eltűnt a pörgés, gyorsaság, ami miatt szerették a rajongók a Doomot. Ezek miatt igen megoszlott a vélemény a Doom 3-ról akkoriban, pedig tagadhatatlanul egy jó játék az is, csak nem igazán illik rá a Doom név. 2004 óta rengeteg idő telt el, de idén végre új résszel gazdagodott sorozat, ami nem egy folytatás, ha nem egy teljesen újragondolása a sorozatnak, amely a kilencvenes évek Doomjainak hangulatát próbálja megidézni.

01112803740lAz idei feldolgozás a manapság divatos retró hangulat jegyében tündököl. Abszolút nosztalgikus hangulata támad, az embernek mikor elindítja a programot. Visszaköszön minden jól ismert démon és a játékmenet is ismét a gyors, pörgős stílust képviseli. Persze azért nem akar a 2016-os Doom az 1993-as lenni, pusztán a legszerethetőbb elemeket emeli át onnan. De hiába a pörgős játékmenet és az önfeledt vérontás, manapság ez már kevés, ennyivel nem lehet eladni egy játékot, ezért fejlődési rendszer, fegyverfejlesztés is szerepel a játékban, egyszóval minden, ami mostanában elvárt egy FPS-től. Ezek a dolgok színesebbé, tartalmasabbá teszik a játékot, csak egy baj van velük, megszakítják a pörgős játékmenetet. De szerencsére nem kötelező ezeket használni, vagy ha már felfejlesztettünk mindent és a kampányt is végig toltuk, utána már újból bármelyik pályát újra játszhatjuk, és ekkor már nem kell a fejlődéssel, fejlesztéssel bajlódnunk, így pusztán az önfeledt pörgős öldöklés marad. Természetesen a kampányhoz egy épkézláb történet is kell, az is elvárás egy AAA-s címtől. Kapunk is egy fura történetet melyben egy örült tudós a pokol energiáit akarja felhasználni kutatásaihoz egy Mars bázison, melynek következtében démonok lepik el a létesítményt és mi itt próbálunk rendet tenni életünk kockáztatásával.
De az új Doom nem csak a kilencvenes évekből merít, hanem a Doom 3-ból is. A helyszín egy az egyben onnan lett átemelve és a játék dizájnja is, de ez kifejezetten jól áll a programnak. Az a játék elem is innen származik, hogy szöveges dokumentumokat gyűjthetünk, amik bemutatják a fegyvereket, démonokat, személyeket és a környezetet. Továbbá a Brutal Doom nevű híres modból is átemel egy-két dolgot a felújított változat. A kivégzéseket a Brutal Doom ihlette és azt is, hogy a vér szó szerint ömlik. Minden démonölésnél nagy mennyiségben fröcsög a vér, robbannak a testrészek.

Ami talán újdonság a 2016-os Doomban az a zene, ez nem hasonlít egyik korábbi részre sem, ez nem is baj, mert így is nagyon jóra sikeredett. Pörgős zenéket hallhatunk a háttérben démonírtás közben, amik nagyban megnövelik a játék élvezeti fokát és megteremtik a pörgős játékmenet alapját. Ha már a gyorsaságot ennyiszer emlegettem, akkor a kampány játék idejére is érdemes kitérni. Ezt nehéz pontos idővel jellemezni, ugyanis nagyon változó nehézségi fokozattól és a játékos játékstílusától függően. De az tény, hogy első végig játszásra a leghosszabb a Doom, már csak azért is, mert ekkor valószínűleg mindenki megpróbálja az összes gyűjthető tárgyat, feljegyzést és titkos kamrát megkeresni a fejlődés, fegyverfejlesztés érdekében és ezek kutatása nagyban megnöveli a játékidőt, így egy tizenöt óra biztos, hogy kell a kampány végig játszásához. De ha belemerülünk a titkos kamrák feltárásába, akár régi, klasszikus pályákat is felszabadíthatunk pluszba, amik újabb élvezetes órákkal bővítik a játékidőt. Sőt úgynevezett Run Trial-ok is szerepelnek a játékban, amik extra képességeket adnak karakterünknek, ezek szintén újra játszhatók. Különböző kihívások is vannak, amik még tartalmasabbá teszik a programot, és amik miatt szintén érdemes újra nekifutni egy-egy fejezetnek.
A Doom kinézetéről is érdemes néhány szót ejteni, ugyanis ez is meghatározó eleme volt a korábbi részeknek, a hangulatot ez is nagyban megteremtette. Szerencsére a készítők most is figyeltek erre. A játék dizájnja, művészi kivitelezése igen szép, hangulatos, szemet gyönyörködtető, démonirtáshoz illő. Ezt a kiváló, részletgazdag grafika csak megfűszerezi. De a pályatervezők munkáját is meg kell dicsérni, hiszen a pályák igazán ötletesre sikeredtek, e nélkül nem is lenne Doom a Doom.

doom-2016-explosionDe ha már a pályatervezésnél tartunk, akkor a multiplayer játékmódra is érdemes odafigyelni. Jól megtervezett pályákkal találkozhatunk itt is, amik pörgős játékot kínálnak. A Quake III: Arena-ra emlékeztet az új Doom multija a gyors játékmenetével. Ez így első nekifutásnak jól is hangzik, hiszen óriási siker volt a Qukae III 1999-ben és a 2000-es évek elején, aminek máig akadnak rajongói. Tulajdonképpen a többjátékos módban is egyfajta retró hangulat uralkodik ennek köszönhetően, ami egyrészről jó, mert hoz némi üdeséget a Call of Duty és Battlefield játékok uralta világba. A konzolos verziókról nem is beszélve, hiszen a jelenlegi konzolokon, ilyen fajta multiplayerrel nem is találkozhattak ezidáig a játékosok. Másrészről viszont van negatív vonzata is a Qukae III-at megidéző játékmenetnek. Némiképp szembe megy a mai trendekkel, igényekkel, elvárásokkal így nem biztos, hogy megállja a helyét hosszú távon. Igaz van fejlődési rendszer, így tartalmasabb a multi, és jönnek még majd a jövőben új tartalmak, de jelenleg csak egy átlagos, középszerű shooternek tűnik a Doom többjátékos módja, ami egy ideig szórakoztató, de könnyen rá lehet unni. Ennek oka az is, hogy a hatféle játékmód semmi újat nem hoz és ráadásul ezek közül a jól ismert Team Deathmatch a legnépszerűbb, mindenki ezt tolja, ez meg azért kevés a hosszú távú szórakozáshoz. De balance-beli problémák is vannak még jelenleg, amik javításra szorulnak, így a sok választható fegyver közül, gyakorlatilag csak két-három fegyverrel játszanak a játékosok, a rakétavető a legnépszerűbb a chaingun és a shotgun mellett.
Egy SnapMap nevű pályakészítő is helyet kapott a Doomban, amivel maguk a játékosok készíthetnek pályákat. Ez élettartamát tekintve hosszabbnak tűnik, mint a multi, itt semmi nem szab korlátot a kreatív vállalkozó szellemű játékosoknak és igazán, változatos pályákat hozhatunk így létre, amiken azután élvezetesen lehet vért ontani. Persze ez inkább a kész modulok összerakásáról szól, mintsem valódi alkotói szabadságról, de ennek ellenére remekül testre szabható. Aki esetleg megunja a multit, annak ez bőven kínál még szórakoztató órákat, bár egyelőre a kooperatív játékmódok a népszerűek a SnapMap-en belül. De a jövőben itt is jönnek új tartalmak, lehetőségek, fejlesztések és ez lehet, hogy változni, bővülni fog.

doom-2016-gameplay-mission-1-2_1200x500A technikai háttérről meg csak annyit, hogy viszonylag jól optimalizált a játék, javarészt biztosított a 60 FPS konzolon és PC-n is. Bár azért a PC verziónál akadnak olyan részek egy ajánlott konfigurációval játszva is, ahol 30 FPS-re hirtelen leesik a képfrissítés. Ez jellemzően nagyobb nyitott, részletes tereknél fordul elő, ami azért kicsit bosszantó tud lenni. Másik apróbb technikai probléma a Doomal, hogy néha későn tölti be a textúrákat a játék, ezért pár másodpercig homályosak azok ilyenkor. Ez nem is meglepő, hiszen ez a probléma szinte az összes id Software-es játékra jellemző, így mondhatni ez már meg szokott dolog, amivel együtt lehet élni.


Összességében: a 2016-os Doom egy kiváló feldolgozása a híres sorozatnak, ami nagyszerűen megfelel a kor elvárásainak és egyúttal kellemesen felidézi a kilencvenes éveket is. Igaz nem kapott mélyen szántó történetet a kampány, de ezt nem is vártuk, pont így tökéletes a maga egyszerűségével. A multi gyengeségei pedig csak mellékesek e remek kampány mellett, hiszen sose volt fontos ez a Doom játékokban, amolyan pluszszórakozásnak jó ez mellé, de sok év múlva valószínűleg nem emiatt fogunk emlékezni az idei Doomra.
-E.T.-
[fb_button]

15 hozzászólás

  1. Bárki mondhat bármit. Számomra ez eddig a legjobb FPS játék. CS:GO ehhez képest FPS paróida, mint a GAME OF THE YEAR: 420BLAZEIT.

    Reply
    • Blaze noob vagy CS GO ban is 😀 Nulba lőlek

      Reply
      • bot titán te vagy az??? ( csak ennyi vagy szeróról asszem 😀 )

        Reply
  2. Hol tudom letölteni ?

    Reply
    • CDGALAXIS-ból. 🙂 Steamből. 🙂

      Reply
    • Torrentet jobb ha elfelejted, Denuvo-s. V megveszed, v max az egyik haver Stem acc-ját elkéred akinek megvan.

      Reply
      • Hááááát manapság egy rakás Denuvo-s védelmet feltörtek, először volt kihívás a Dragon Age: Inquisition, arra ráment egy hónapjuk. Deeeee ha mindenki tört játékokkal játszana, nem gyártanának jó játékokat… A boltból sem lop az ember cd-t, dvd-t, nemdebár?????????

        Reply
  3. Reply
  4. Nosztalgiából és tiszteletből megvettem, mivel annak idején a Doom volt az első olyan játék, amit szájtátva bámultam a 486-os számítógépemen. Miután 3-4 napot eltölöttem az új “Dúmmal” azt tudom mondani, hogy megérte az árát! 🙂
    Bár nem olyan élmény mint a régi játék volt és nekem ez a grafika még mindig inkább az előző (zseblámpás) részre emlékeztet… de a tempó, a szörnyek és – az egyébként monotonnak tűnő játékmenet – mégis működik és leköti az embert. A játékmenet egyszerű a mint a faék, de biztos vagyok benne hogy tudatosság és sok munka van a háttérben. Nem mindenkinek sikerül ilyet alkotni.
    Kevés mai játékkal van ilyen, hogy azon kapom magam, hogy elröpülnek az órák és azt várom hogy mikor tudok megint menni és ölni a pokolbéli lényeket. Az új Doom ilyen. Újra elvarázsol és beszippant! 🙂

    Reply
    • Hát nagyon egyetértek veled én csak most vettem meg mert a Doom az Doom és még az ami ilyen volt a Quake az ég és Quake a fű számítógépes játékokban. ÜDV és egyetértek veled alias Zolikaba!

      Reply
  5. Hola!
    Olvasom, hogy a multiját írod “gyengeségének”. Kérdésem nem kapcsolódik ugyan szervesen a Doom-hoz, de gondoltam mégis jó helyen járok vele. Egy jó ideje nem multiztam… gépcsere, gyerekvállalás, meg egyéb nyalánkságok. Mostanság kicsit lazultak a dolgok, gondoltam előveszek valami multit amivel késő esti órákon kicsit ki tudok kapcsolni, de szomoróan konstatáltam, hogy az általam preferált COD a mostani gépen (lehet hogy a win 10 miatt de ez mindegy) nem is megy, meg ha menne is, PB támogatás már nincs rá, úgyhogy mondhatjuk, hogy eljárt felette az idő.
    Mivel az elmúlt pár év játéktermése kapcsán az informáltságom minden jóindulat mellett is max felületesnek nevezhető, kérdezném, mi az a játék mostanság, aminek tuti jó a multija, nem szörnyek, hanem egymás ellen kell nyomni, Uram bocsá’ tört szervereken vannak jó játszható modok, stbstb.? Adjatok pár ötletet pls.
    (csak hogy az ízlésemet nagyjából lássátok: multi tekintetében MOHAA, majd ezt követően COD 4 fun voltam, ezek jöttek be nagyon)
    Köszönettel: Viasz

    Reply
    • Esetleg Battlefield 3-4?

      Reply
      • utánamegyek, köszönöm szépen a tippet

        Reply
  6. Nem rossz, kár, hogy nem “Doom”. Arena shooter? NC. A harmadik jobb volt IMHO.

    Reply
  7. Micsoda? Final Doom? :))))
    Nem tegnap fogtam először BTC-t a kezembe, volt akkora szerencsém, hogy ott voltam a legenda születésénél. Új szelek fújnak, haladni kell a korral, viszont a Doomra hatványozottan igaz, hogy ez már megtörtént 20 éve. A játék erőssége sosem az egyjátékos változat volt, a Doom (2) multiját pedig soha semmi nem fogja visszaadni. A látvány miatt ez is biztosan megér egy kört, de az igazi feelinget megközelíteni se tudja.

    Reply

Leave a Reply to lor, the fallen angel Cancel Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .